Op de faculteit lopen veel diverse mensen rond. Veel van hen kennen we voornamelijk als docent of onderzoeker. In de rubriek ‘Op de bank van…’ interviewen we eens in de zoveel tijd een van onze medewerkers om hem of haar beter te leren kennen. Dit keer spreken we met de vervangend studieadviseur van onze faculteit: Laura Kapinga. In dit interview kom je te weten wie zij is en wat ze doet; als studieadviseur, maar ook als medewerker op de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.
Vertel eens wat over jezelf: wie ben je?
Ik ben Laura, ik ben opgegroeid in Emmen. Toen ik ging studeren ben ik naar Groningen verhuisd, waar ik ben begonnen met bouwkunde op het HBO. Daar ben ik na een paar maanden weer weggegaan. Vervolgens ben ik in september met de bachelor Sociale Geografie & Planologie begonnen. Die heb ik in drie jaar afgerond. Daarna heb ik de Research Master gedaan aan deze faculteit.
En wanneer was dat allemaal?
Van 2010 tot 2013. En daarna van 2013 tot 2015 de Research Master. Vorig jaar ben ik begonnen als docent aan de faculteit, methodevakken van de bachelor. Dus de scriptie, IWO, MWO, Denken Over Geografie en Planologie. Ja, zo ben ik hier een beetje ingerold. Ik ben afgestudeerd in september 2015.
Hoe is de faculteit bij jou terecht gekomen om Nienke voor een half jaar te vervangen?
Ik denk omdat ik hier al vijf jaar heb gestudeerd en al een jaar docent was, waardoor ik veel mensen van diverse afdelingen kende. Verder kende ik Nienke al omdat we op dezelfde afdeling werkten. En ik had wat tijd over om ingewerkt te worden, dus dan kon ik mooi de tijd overbruggen. Ik denk dat die dingen hebben meegewogen in het besluit om mij ervoor in te zetten, al zullen er ook nog wel andere afwegingen zijn geweest.
Wat kun je precies betekenen voor de studenten dit halfjaar?
Ik denk ten eerste dat er een studieadviseur is in de tijd dat Nienke er niet is. Voornamelijk voor als er problemen zijn met studenten thuis of in de studievoortgang. Ik hoop dat ik ze dan kan helpen, of dat ik ze kan doorsturen naar degene die ze kunnen helpen. Voor de rest het helpen in het maken van studiekeuzes: welke minor en master ze willen doen. Maar ook het helpen wegwijs te maken van de eerstejaars op de faculteit.
Ligt er in je werk een nadruk op de bachelor of de master, of is dat meer in balans?
De bachelors gaan natuurlijk internationaliseren, dus daar ligt nu wel werk. Bijvoorbeeld hoe je die studies gaat aanbieden en hoe je de voorlichting gaat doen. Maar dat doe ik natuurlijk niet alleen. Ik denk dat de nadruk van studieadvies zelf op de bachelors ligt. Masterstudenten hebben al hun eigen manier van studeren ontdekt, dus die gaan er wat soepeler doorheen dan sommige bachelorstudenten, denk ik. Maar masterstudenten die moeite hebben met hun scriptie of andere problemen hebben help ik natuurlijk ook.
Buiten het studieadviseurschap: zag je het voor je studietijd al voor je om aan een universiteit te gaan werken?
Ik wilde eerder eigenlijk altijd al architect worden. Daarom ben ik bouwkunde gaan studeren. Daarna wist ik niet zo goed wat ik wilde doen. Ik vond het ruimtelijke aspect wel leuk, maar wilde ook meer de sociale kant op. Maar nee, zelfs toen ik de Research Master ging doen dacht ik nog niet dat ik per se in de academische wereld zou gaan blijven. Maar daar heb ik onder andere door die master steeds meer affiniteit voor gekregen. Het lijkt mij zelf het leukste om uiteindelijk onderzoek te doen en onderwijs te geven; die combinatie.
Welke richtingen had je nog meer in gedachten tijdens je studie Sociale Geografie & Planologie?
Het lijkt mij opzich ook leuk om bij een overheidsorganisatie te werken, of om een traineeship te doen ergens. Ik heb niet echt een beroep dat ik altijd al wilde doen. Maar wel iets sociaals. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in sociale geografie in combinatie met religie. Ik heb mijn minor gedaan aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Verder heb ik daar ook mastervakken gedaan en mijn masterscriptie ging daarover. Dus ik zou dan wel graag een baan willen hebben die met die problematiek te maken heeft.
Waar heb je je masterscriptie precies over gedaan?
Het ging over de tweede generatie moslimjongeren, dus waar de ouders van zijn geëmigreerd. Specifiek over hoe de roots van hun ouders bijdragen aan hun identiteit. De data heb ik verzameld in Newcastle in Engeland. Dat onderwerp is wel iets wat ik nog steeds iets wat ik erg interessant vind.
Heb je nu op de faculteit nog andere activiteiten, naast het studieadviseurschap?
Ik geef ook nog het vak Denken over Geografie & Planologie, dus ik heb nog een kleine onderwijstaak erbij. Dat is nu (in oktober, red.) bezig. Verder zal ik in het volgende blok ook nog wat onderwijs geven en blijf ik tot 1 februari studieadviseur. Daarna ga ik voor drie jaar verder als PhD-student.
Terug naar het onderwijs: wat vind je leuk aan het geven ervan?
Ik vind de interactie met studenten heel erg leuk. Maar ook uitleggen van dingen, zeg maar het simpel maken van bijvoorbeeld complexe theorieën. Maar voornamelijk het aanleren van methoden. Bijvoorbeeld in kleine groepen uitleggen hoe je je scriptie moet schrijven en dat dan begeleiden.
Zou je, als de mogelijkheid er is, ook masterstudenten willen begeleiden bij hun scriptie?
Ja, dat zou ik leuk vinden om te doen. Bij sommige PhD-contracten zit ook onderwijs, maar dat is bij mij niet zo. We moeten nog kijken of we dat nog vorm kunnen geven. Ik zou het wel leuk vinden om dat te combineren. Ik ga mijn PhD doen bij Culturele Geografie, dus het lijkt mij leuk om daar ook masterstudenten van te begeleiden.
Hoe zie je je verdere carrière voor je? Na je PhD, wat zou je dan willen doen?
Wat mij nu het leukst lijkt is dat ik dan het onderwijs en onderzoek kan combineren. In mijn PhD ga ik voornamelijk onderzoek doen, maar dat het dan meer in balans is. Ik vind onderwijs nu een welkome afwisseling op onderzoek, omdat onderzoek over een langere tijdsperiode gaat en iets minder ‘hands on’ is dan onderwijs. Bij onderwijs houd je ook meer contact met studenten. Dus het lijkt mij leuk om het samen te doen en om die twee dingen te integreren. Misschien ook inhoudelijk iets meer bijdragen aan de faculteit. Maar het is natuurlijk niet zo dat als ik dat niet zou kunnen doen, dat er dan geen andere leuke dingen zouden zijn die ik kan doen. Maar als ik het nu zou moeten zeggen, is dat het eerste dat in mij opkomt.
En als de mogelijkheid er zou zijn, zou je dan vaker de functie van studieadviseur willen vervullen?
Lastige vraag! Ik vind de functie tot nu toe heel leuk, maar ik zou het dan wel voor een deel willen doen. Ik houd van afwisseling in mijn werk. Voor nu is deze baan heel afwisselend en leerzaam, maar ik zou wel het onderzoek gaan missen als ik dit langer zou doen. Maar voor nu, als ik geen PhD zou doen, zou ik dit nog prima een jaar kunnen doen. Zolang het uitdagend en leerzaam blijft.
Iets heel anders: waar zou je ‘s nachts voor wakker gemaakt kunnen worden?
Even denken. Sushi! Dat vind ik erg lekker, die rauwe vis en zo. Voor de rest kun je mij beter laten slapen, haha.
Wat is de belangrijkste les die je in je leven hebt geleerd? En van wie heb je die geleerd?
Daar moet ik even over nadenken. Die vraag zag ik ook bij het interview van Nienke al staan, haha. Het heeft misschien niet zoveel met het studieadviseurschap te maken, maar ik denk dat je anderen niet zomaar mag veroordelen. Dat is wel de belangrijkste les die ik vanuit mijn opvoeding heb meegekregen. Maar ook dat alles uiteindelijk wel goed komt, dat je je niet te veel zorgen hoeft te maken over dingen die nu nog niet spelen. Je ziet wel hoe het gaat en dan kun je er dan wel wat aan gaan doen. Ik denk dat dat soort dingen wel belangrijk zijn.
Zijn dat misschien ook dingen die je in je huidige functie kan meegeven aan studenten?
Ja. Sommige studenten vinden beslissingen heel moeilijk, maar eigenlijk kan je niet een heel verkeerde beslissing maken. Op het moment dat je die beslissing hebt gemaakt maak je je ook niet teveel zorgen of je niet toch die andere weg had moeten kiezen. In dat opzicht kan dat dus wel. Maar sommige studenten moeten zich misschien ook weer meer zorgen maken, bijvoorbeeld qua discipline, haha.
Op onze faculteit kom je waarschijnlijk wel vaak reislustige personen tegen. Als ik jou het dilemma zou geven: “of je zou voor twee jaar een wereldreis maken, of je mag alleen nog maar binnen Nederland op vakantie”, waar zou je dan voor kiezen?
Ik ben drie keer voor drie of vier maanden in het buitenland weggeweest. Eén keer in Newcastle voor mijn scriptie. Ik heb mijn bachelorscriptie geschreven in Lissabon en ik heb tussen mijn studie bouwkunde en mijn bachelor sociale geografie een aantal maanden op Curaçao gewerkt. Dus ik denk dat ik dan eerder zou gaan voor de wereldreis voor twee jaar. Het lijkt mij heel vet om te doen en als ik de kans zou krijgen zou ik die zeker aangrijpen. Maar goed, het is niet zo dat ik per se de behoefte heb om voor twee jaar weg te gaan. Ik zou ook veel dingen in Nederland missen. Maar als ik de keuze heb zou ik het zeker doen.
En waar zou je dan sowieso naartoe willen gaan?
Heel veel dingen eigenlijk. Ik denk dat ik sowieso naar Canada en Zuid-Amerika zou willen. Maar Zuidoost-Azië, China en Indonesië mij ook wel vet en Australië lijkt mij ook heel leuk. Ik zou geen continent noemen waar ik niet heen zou willen, in ieder geval. Dan zou ik ze ook allemaal bezoeken.
Zelfs Antarctica?
Haha, zelfs Antarctica.