Interview met de studieadviseur

Orgineel gepubliceerd in het Eerstejaarsnummer 2015 - 2016.

0
2905

Op de faculteit loopt onze studieadviseur Nienke Harteveld. In dit interview zal zij vertellen wie zij is, wat zij doet en waarvoor je bij haar áltijd terecht kan!

Vertel eens over jezelf. Wie ben je?
Mijn naam is Nienke Harteveld en sinds 1 mei 2014 ben ik bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen (FRW) in dienst als studieadviseur. Ik heb zelf ongeveer zeven jaar aan de RuG gestudeerd. Na mijn propedeuse Engelse Taal en Cultuur ben ik de (toen nog) kopstudie American Studies gaan doen. Op mijn 22e was ik klaar en toen bedacht ik me: ‘dat is wel heel jong om afgestudeerd te zijn en de serieuze wereld in te trekken’ en toen ben ik geschiedenis gaan studeren. Mijn studententijd ligt dus al een tijdje achter me, maar nog niet zo ver dat ik er niets meer van weet. Ik ben inmiddels een jaar of zes aan het werk, waarvan vijf bij het Instituut voor Communicatie, Media & IT aan de Hanzehogeschool. Hier werkte ik als coördinator van het roosterproces en als studieadviseur/studievoorlichter voor één van de opleidingen. Daarin vond ik de rol als studieadviseur het leukst en interessantst, alleen was er voor mij helaas niet de mogelijkheid om dat verder uit te breiden. Gelukkig vond ik toen de baan van studieadviseur aan de FRW. Als studieadviseur kan ik me bezighouden met het contact met de studenten en hen begeleiden tijdens het studieproces, wat ik erg leuk vind. Bij persoonlijke omstandigheden is het altijd goed om dit te melden aan de studieadviseur, zodat ik daar rekening mee kan houden. Samen kunnen we dan werken aan een nieuwe studieplanning. Dit kan uiteraard ook wanneer je zelf juist méer vakken wilt volgen, of méer naast je studie wilt gaan doen.

Je vertelt dat je het erg leuk vind om studieadviseur te zijn. Maar wat wilde je vroeger later worden?
Jarenlang heb ik gedacht dat ik psycholoog wilde worden. Uiteindelijk heb ik (om voor mijzelf onduidelijke redenen…) een andere keuze gemaakt, namelijk American Studies. Ook leuk, maar ik ben heel blij met het feit dat in deze functie toch veel gesprekken kan voeren met mensen (in dit geval studenten) over hoe dingen gaan. Uiteindelijk is mijn studiekeuze dus niet perse verkeerd uitgepakt, los van het feit dat ik niets met mijn studie doe. Ik kan me nog wel bezig houden met studeren in het algemeen, ook erg leuk!

Om meer te ontdekken wie de persoon Nienke Harteveld is de volgende vraag: ‘waar kan ik jou ’s nachts voor kunnen wakker maken?’
Je kunt me ‘s nachts altijd wakker maken voor een diner met lekkere wijnen en/of kaasplankjes.

Nu weer terug naar jouw functie als studieadviseur. Wat is voor jou de uitdaging?
De uitdaging voor mij zit in het geven van voorlichting aan en het ontvangen van grote groepen. Toen ik voor het eerst voor een groep van ongeveer tachtig eerstejaars studenten stond was dat wel iets waarbij ik dacht: ‘dit is uit mijn comfort zone’. Maar ik kijk er wel erg naar uit. Ik heb een belangrijk verhaal dat ik graag aan ze wil vertellen en ik wil ze er op wijzen waar ze allemaal tijdens hun studie rekening mee moeten houden.

En waarin zou jij je dus verder willen ontwikkelen?
Vanwege mijn eerder wens om psycholoog te worden, zou ik graag me nog wel verder willen ontwikkelen op het gebied van gesprekstechnieken en coaching.

Wat kun je betekenen voor de eerstejaars?
Het blijft, zoals het altijd al is geweest, essentieel om met de problemen die je tijdens de studie tegenkomt naar de studieadviseur te komen. Daarbij begrijp ik dat het een grote stap kan zijn om je persoonlijke problemen te melden maar ik hoop dat studenten dit wel zullen doen. Wanneer je problemen namelijk tijdig meldt kunnen we, eventueel samen met het Studenten Service Centrum, kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat je goed kunt blijven studeren zonder dat er consequenties zijn en je bijvoorbeeld studievertraging oploopt. Wanneer je pas achteraf meldt dat er problemen waren tijdens je studie dan is dit al te laat. De examencommissie en BSA commissie vragen altijd bij mij na of een student zich (indien mogelijk) tijdig bij mij gemeld heeft met een probleem dat voor (eventuele) studievertraging kan zorgen en het is voor de student het beste als ik dit inderdaad kan bevestigen. Daarbij is het nog belangrijk om te weten dat de examencommissie altijd zelfstandig handelt en alleen informatie bij mij opvraagt over de situatie van een student. Het gebeurt helaas nog niet altijd dat studenten dit op tijd doen. Ik wil daar het komende jaar veel op hameren.

Wat is de belangrijkste les die je ooit hebt geleerd? En van wie heb je deze geleerd?
Mijn moeder zei vroeger altijd: ‘tja, dat is wel een reden maar geen excuus’, als ik probeerde aan te geven waarom ik te laat was, iets niet gedaan had of ergens onderuit probeerde te komen. Volgens haar waren het altijd allemaal misschien wel redenen waarom iets niet gelukt was, maar het was nooit echt een goed excuus. Heel frustrerend vond ik dat.

Achteraf gezien kan ik die uitspraak meer waarderen want het is wel zo dat als je iets niet gedaan hebt, je ook zelf de consequenties daarvan moet dragen. Iets niet halen of iets niet doen kan een keuze zijn, maar wees dan ook eerlijk naar jezelf toe en ga niet allerlei uitvluchten voor jezelf verzinnen waarom het niet gelukt is. Het feit dat de printer het om 11.55 uur niet deed kan best een reden zijn, maar als je een deadline om 12.00 uur hebt, dan ben je te laat als je om 11.55 uur pas gaat printen. Zorg ervoor dat je je goed voorbereid, dan is het ook niet nodig om met redenen aan te komen waarom iets niet gelukt is, want die redenen zijn vaak dingen die je bedenkt om zelf geen schuld te hebben aan de situatie. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.

Als studieadviseur bij de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen kom je vaak reislustige personen tegen met wilde plannen voor de toekomst. Deze probeer je dan natuurlijk in goede banen te leiden in combinatie met het studieprogramma. Als ik jou het dilemma voorleg: “OF je gaat een wereldreis maken en bent twee jaar lang weg OF je mag alleen nog maar op vakantie in Nederland.” Waar zou je dan voor kiezen?
Tja, dan zijn familie, vrienden en mijn katten toch belangrijker: ik blijf wel in Nederland. Ongetwijfeld zou ik af en toe spijt krijgen van die keuze maar 2 jaar weg vind ik te lang.

Is er nog iets wat je kwijt wilt aan alle studenten?
Studenten zijn er zelf verantwoordelijk voor om hun studie succesvol af te ronden. Maar het is ook heel belangrijk om een hele leuke tijd te hebben tijdens je studietijd. Ik hoop dat studenten een goede balans tussen de twee kunnen vinden, zoals ik zelf denk ik ook wel heb gedaan tijdens mijn studententijd. Dit is ook het moment, zeker voor eerstejaars, om een leuk leven op te bouwen. Houd je wat mij betreft dan ook veel bezig met nevenactiviteiten en het verenigingsleven. Het ene hoeft niet ten koste gaan aan het andere.

Oh! Misschien is dit nog wel leuk en handig om te vertellen: ik heb een eeneiige tweelingzus die in Groningen woont. Er zijn al een aantal collega’s die al heel hard naar haar gezwaaid hebben, terwijl ze dachten dat ik het was. Dit zorgt natuurlijk voor bijzondere en hilarische situaties. Als je me dus denkt te zien lopen in de stad, maar ik reageer niet als je naar me zwaait: dit is niet omdat ik je negeer, maar omdat ik het niet ben.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.